رنگ آمیزی صنعتی 1

رنگ آمیزی صنعتی چیست؟

رنگ های صنعتی جزء رایج ترین و پرکاربردترین پوشش هایی هستند که امروزه در حوزه های مختلف کاری مورد استفاده قرار می گیرند. اهداف استفاده از این پوشش های رنگی این است که از خوردگی، زنگ زدگی و همچنین تغییر رنگ سطح بسترهای مذکور جلوگیری کنند.

همانطور که می دانید رطوبت جزء مخرب ترین عواملی است که باعث تغییر ساختار فلزات می شود. بنابراین در این شرایط استفاده از انواع رنگهای صنعتی نه‌ تنها طول عمر تجهیزات فلزی را افزایش می دهد بلکه می تواند امنیت و پایداری سازه ها را نیز در پروژه‌های عظیم صنعتی افزایش دهد.

مزایای رنگ های صنعتی :

  • مزیت اقتصادی بودن رنگ های صنعتی: از مزیت های بسیار ارزشمندی که رنگ های صنعتی از آن برخوردار هستند این است که به عنوان یک پوشش اقتصادی شناخته شده اند. یعنی شما می توانید با حجم مصرف کم این رنگ ها بهترین نتیجه را از لحاظ حفاظت از سطوح فلزی داشته باشید. بسیاری از رنگ های صنعتی به جهت قدرت پوشش دهی به نسبت پایین عملاً لازم است که لایه های متعددی از آن را برای ایجاد یک حفاظت فیزیکی ایده آل اجرا کنیم. اگرچه تکنیک اجرای لایه ای رنگ جزء اصول مهندسی رنگ آمیزی می باشد اما در برخی از مواقع رنگ ها به قدری کیفیت ساخت بالایی دارند که حتی می توانند تنها در یک لایه، حفاظت خوبی را برای فلزات ایجاد کنند. این مورد خود می تواند یک ویژگی منحصر به فرد باشد چرا که اغلب مدیران و پیمانکاران پروژه های صنعتی این موضوع را جزء اولویت های خرید رنگ ها قرار می دهند.
  • خاصیت ضد خوردگی بسیار قوی : خاصیت ضد خوردگی رنگ های صنعتی به قدری قوی و تاثیرگذار می باشد که حتی در محیط های بسیار شرجی و مناطق ساحلی بهترین عملکرد را دارند. به عنوان مثال می توانید از ترکیبات رنگی زینک ریچ اپوکسی به عنوان پرایمر یا لایه زیرین بر روی سطوح فولادی مختلف استفاده کنید، تا با یک زیرسازی اساسی شرایط اعمال لایه رویه رنگ را داشته باشید. با پوشش دهی لایه ای می‌توانید یک خاصیت ضد زنگ زدگی و همچنین ضد خوردگی فوق العاده قوی و طولانی مدتی را داشته باشید. برخی از نمونه رنگ های صنعتی این قابلیت را دارند که حتی در حالت مغروق در یک عمق بسیار بالا در داخل سیالات آب نیز از خوردگی فلزات جلوگیری کنند.
  • چسبندگی بالای رنگ های صنعتی: زمانی که قصد پوشش دهی سطوح فلزی خصوصاً تجهیزاتی که از جنس آلیاژهای فولادی هستند را دارید. اولین موضوعی که اهمیت پیدا می کند چسبندگی بالای رنگ می باشد. زیرا اگر این المان در یک حد قابل قبولی نباشد ممکن است پس از مدتی شاهد پوسته شدن رنگ باشید. به همین دلیل لازم است اقدامات بسیار مهمی را جهت برقراری چسبندگی بالا میان لایه رنگ و سطح بستر فلز انجام دهید. اولین اقدام مهم تهیه رنگ های صنعتی با کیفیت و با استانداردهای بین المللی می باشد. در واقع این نوع رنگ ها خاصیت چسبندگی بالا را در ماهیت خود دارد. اما اقدام مهمی که شما باید در جهت افزایش خاصیت چسبندگی انجام دهید آماده سازی سطح می باشد. هر چقدر شما سطح فلز را از طریق اجرای فرایند هایی از قبیل سندبلاست یا پاکسازی سطح فلز از انواع ناخالصی ها آماده سازی کنید می توانید این انتظار را داشته باشید که شدت چسبندگی رنگ های صنعتی در بالاترین حد ممکن خواهد بود. حذف آلاینده های مختلف، مواد روغنی، گرد و غبار و مواردی از این قبیل می تواند به افزایش چسبندگی کمک کند. پس دو موضوع کیفیت رنگ و آماده سازی سطح را همواره مد نظر قرار دهید.
  • پایداری بلند مدت رنگ های صنعتی: موضوع پایداری و دوام بلند مدت مهمترین ویژگی هایی است که یک رنگ صنعتی می تواند از آن برخوردار باشد. هر چقدر که این مدت زمان افزایش پیدا کند تعداد پروژه هایی که نیاز به تعمیر و یا پوشش دهی مجدد بر روی سطوح فلزی دارند کاهش پیدا میکند. لذا اولین تاثیر آن بهره وری بیشتر و همچنین سرمایه گذاری بیشتر بر روی دیگر پروژه های صنعتی مهم تر می باشد. اگرچه پایداری رنگ های صنعتی ممکن است در محیط های مختلف متفاوت باشد. اما در مجموع بازه زمانی به نسبت طولانی را بر خواهند داشت. خوشبختانه این رنگ ها به گونه ای فرموله شده اند که می توانند سخت ترین تنش های محیطی را تحمل کنند. بنابراین به راحتی از روی سطوح فلزی جدا نمیشوند و اگر قواعد و ضوابط مرتبط با پوشش دهی رعایت شود قطعاً طول عمر چندین ساله خواهند داشت.
  • قیمت مناسب: قیمت رنگ های صنعتی همواره جزو اولویت های خریداران می باشد. خصوصاً زمانی که می خواهید یک پروژه صنعتی بسیار بزرگی را شروع کنید. در پایان کار به صرفه بودن رنگ ها نتیجه و تاثیر خود را نشان میدهد. با توجه به آنکه رنگ های صنعتی در یک حجم بسیار گسترده در داخل کشور تولید و فرآوری می شوند در نتیجه از قیمت بسیار مناسبی برخوردار می باشند. علاوه بر این اکثر شرکت های تولید کننده به جهت حفظ برند و همچنین رقابت با سایر تولیدکنندگان سعی می کنند قیمت مناسب تری را برای محصولات خود در نظر بگیرند.

 

رنگ آمیزی صنعتی

انواع رنگ های صنعتی :

  • رنگ اپوکسی: رنگ اپوکسی یک نوع رنگ صنعتی است که از ترکیب دو ماده شیمیایی اپوکسی و هاردنر تشکیل می‌شود. این رنگ پس از خشک شدن، یک پوشش سخت و محکم ایجاد می‌کند که در برابر مواد شیمیایی، آب، سایش و ضربه مقاوم است. رنگ اپوکسی کاربردهای مختلفی دارد. از جمله: پوشش کف و دیوار در محیط‌های صنعتی و تجاری 
  • رنگ آلکیدی: رنگ آلکیدی معمولاً به عنوان رنگ روغنی شناخته می شود ، اما در واقع حاوی روغن نیست. تولید کننده رنگ ساختمانی برای تولید رنگ از سه جزء استفاده میکند: تینر ، چسب و رنگدانه. دلیل آن که رنگ براق آلکیدی اغلب به عنوان رنگ روغنی نامیده می شود ، این است که از چسب و رقیق کننده های شیمیایی در ساختار آن استفاده می شود.
  • رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان عضوی از خانواده رنگ‌های صنعتی است. این رنگ دارای ساختار پلیمری بوده و ضمن باکیفیت بودن، مقاومت بالایی هم دارد و برای پوشش دادن سطوح مختلف از آن به طور گسترده‌ای استفاده ‌می‌شود. عموما رنگ‌های پلی اورتان به شکل روکش نهایی روی پرایمرها (روکش اولیه) قرار گرفته و ساختاری یکدست با مقاومت بالا را ایجاد می کند. 

مشاوره رایگان تهران سند بلاست 

با ما تماس بگیرید 

۰۹۱۲۱۳۸۴۲۱۹